Tussenrapportjes KGO en IJzer

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Tussenrapportjes KGO en IJzer

Bericht  Filip Matthys op vr dec 31, 2010 4:05 pm

Freakjes,

op de portaalsite www.spiegelkarperproject.be heb ik twee tussenrapportjes geplaatst.

Het betreffen de rapportjes van KGO en IJzer-Ieperleekanaal.
Gezien ik van andere projecten zo goed als geen gegevens binnen krijg, kan ik er ook geen (voorzichtige) conclussies uit filteren.

In deze topic kan je terecht met aanvullingen, vragen, opmerkingen, frustraties, ... rond de inhoud van deze rapportjes.

Laat jullie maar eens lekker gaan, aan de waterkant valt momenteel toch - zo goed als - niks te beleven.

Groeten,
uw dienaar!

Filip Matthys
Admin

Aantal berichten: 252
Registratiedatum: 15-01-10
Leeftijd: 38

Profiel bekijken http://spiegelkarperproject.actieforum.com

Terug naar boven Go down

Re: Tussenrapportjes KGO en IJzer

Bericht  Filip Matthys op zo jan 30, 2011 11:47 am

De rapportjes staan inmiddels een maandje online.
Ik ga er van uit dat ze toch al enkele keren ingekeken zijn.

En toch komen er geen vragen/opmerkingen/aanvullingen/...

Vreemd. Was het dan allemaal zo duidelijk?

Ik heb wél een vraag voor jullie!

In de rapportjes vind je telkens het terugvangstpercentage terug. Daaruit kan je makkelijk filteren hoeveel vissen er nog niet werden teruggevangen.
Laten we de IJzer 2001 als voorbeeld nemen. 120 vissen uitgezet; 37 teruggevangen, 83 spoorloos.

Waar zijn deze vissen gebleven de afgelopen jaren?
Ik kan zomaar acht factoren opsommen die mogelijks meespelen, maar dit keer wil ik jullie meningen eerst eens horen. Geen keurig afgemeten voorzetjes dus. Cool
Zet er eventueel ook bij welke belangrijkheid je aan bepaalde factoren meegeeft.
Dit kan eenvoudig in procenten.
Denk je dus dat die 83 nooit eerder gevangen vissen twee redenen van 'afwezigheid' hebben, dan je antwoord er als volgt uitzien:
- reden X, speelt mee voor ongeveer 60%
- reden Y, speelt mee voor ongeveer 40%
(som van je factoren is dus 100)

Ik weet het, zekerheden zijn er niet.
Laat je gevoel/ervaring/... spreken!

PS,
dit forum heeft 54 leden.
Ik verwacht minstens 50 antwoorden! Cool
Je registreert je immers niet zomaar op een specifiek forum, toch?

Benieuwd!

Groetjes,
Filip.

Filip Matthys
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  maarten op zo jan 30, 2011 4:28 pm

Ik ben eigenlijk vrij pessimistisch over onze vermisten.
Zekerheden zijn er natuurlijk niet. Anders hadden we elke vis met een zender moeten uitrusten.
Terugvangsten monitoren enkel maar vissen op het moment en in de zone waar ze azen.

Een beredeneerd gokje voor de vermisten van mijn kant:
- 10% laat zich niet vangen en eet enkel vers de vase
- 5% is opgepeuzeld of overgezet
- 20% is gemigreerd naar zones waar niet of nauwelijks gevist wordt of kan worden
- 65% heeft de verhuis van een kweekvijvertje naar de rivier niet overleefd.

maarten

Aantal berichten: 29
Registratiedatum: 16-01-10

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Heyerick op ma jan 31, 2011 9:33 am

- 55 % is gewoon nog niet teruggevangen. Die vissen zitten al overal.
- 15 % is reeds teruggevangen maar niet teruggemeld.
- 15 % van de spiegeltjes hebben diezelfde winter niet overleefd. (door de overzet vijver-rivier) (winter 2001-2002)
- 10 % is verloren gegaan door andere zaken.
- 5 % is overgezet naar andere waters.

Ik heb vooral men gevoel laten spreken, aangezien ik zo goed als geen ervaring heb met skp's.
Het kan ook zijn dat ik er compleet naast zit.
Moeilijke materie waar het vooral gokken is. Maar dit maakt het net zo mooi, moest elke
vis al terruggemeld zijn, zou het nog niet de helft zo interessant zijn.

Filip, ik ben benieuwd naar jouw mogelijke factoren.

Heyerick

Aantal berichten: 10
Registratiedatum: 17-01-10

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  kenny op ma jan 31, 2011 10:58 am

Ik denk er verschillende redenen zijn.

Enkele vissen zullen gemigreerd zijn naar stukken die nauwelijks bevist worden. Zo heb ik al enkele projectjes kunnen spotten op het stukje tussen het KGO en de damse vaart (het stukje voor Tryo).
Daarnaast worden niet alle stukken van het KGO druk genoeg bevist om tot deftige inzichten te komen. Ik denk dat dit bij de ijzer ander ligt?
Maar ook hier kunnen deze vissen op verschillende water gezwommen zijn.

Daarnaast geloof ik dat sommige vissen niet zullen gevangen worden omdat ze meer fan zijn van natuurlijk voedsel en hierdoor laten ze een boilie of een maiskorrel links liggen Razz

Anderen zullen het niet overleeft hebben. Strenge winters of aanvallen van roofvis (snoekbaars, meerval, snoek, ...) zullen hier de oorzaak zij.

Er zijn dus verschillende factoren die invloed hebben op het aantal vermisten. Een combinatie van alle genoemde is de meest logische denkwijze.

Maar ik zou zeker de zoektocht naar deze vermisten niet opgeven. Vroeg of laat zal een groot deel boven water komen Smile.
Zo kan ik me nog een uitzet van spiegelkarper herinneren op een plaatselijke vijver. De eerste 2 jaar na de uitzet werd er sporadisch eens een karpertje gevangen maar na enkele jaren kwamen die vissen meer en meer op de kant. Hoewel een vijver niet te vergelijken is met een rivier of kanaal.

kenny

Aantal berichten: 6
Registratiedatum: 26-04-10

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Carplover op ma jan 31, 2011 6:07 pm

Wat mijn mening omtrent de "achtergebleven" SKP'ertjes betreft: daar ben ik al bij al toch ook wat pessimistisch over. Behalve een aantal niet-gemelde terugvangsten, zie ik toch veel sterfte/verdwenen vissen. Rolling Eyes

- natuurlijke sterfte: 24%
- overstromingen (migratie/sterfte): 10 %
- aantal lokale terugmelders laag/bereidbaarheid tot terugmelden laag: 25 %
- buitenlanders die vissen meenemen: 4 %
- stukken openbare wateren die niet/amper bevist worden: 35 %
- aanvaringen door boten: 2 %

Uiteraard is dit geen exacte wetenschap. Zo kan het % niet-beviste zones mss een stukje lager liggen, en de natuurlijke sterfte een stuk hoger. Net dat maakt dit alles zo interessant: we blijven met z'n allen proberen, om die spiegeltjes toch maar eens op de mat te krijgen... Twisted Evil
Ik denk dat bij deze vraag van Filip ook meteen duidelijk wordt dat elke nieuwe (nog niet-gevangen) SKP'er als "unieke vangst" mag beschouwd worden. En dat we met z'n allen toch maar best blijven oproepen om zoveel mogelijk terugmeldingen/terugmelders te vinden! pirat

Carplover

Aantal berichten: 2
Registratiedatum: 30-01-11
Leeftijd: 26

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Filip Matthys op ma jan 31, 2011 7:31 pm

Heyerick schreef:Filip, ik ben benieuwd naar jouw mogelijke factoren.

Kevin,
mijn procentjes zet ik nog eventjes in de wachtrij.

Het is inmiddels wel al duidelijk geworden dat het eea watergebonden is.
Bij migratie bijvoorbeeld denken we hoofdzakelijk aan treklustige vissen die puur uit nieuwsgierigheid - al dan niet bij toeval - in andere aangetakte waterlopen terecht komen. Denk hierbij bijv. aan IJzer-Plv, IJzer-KGO en omgekeerd.
Naast die vrije migratie is er ook een gedwongen migratie. Dit is typisch voor de IJzer, en waarschijnlijk minder van tel op bijv KGO of damse vaart. Vissen zijn - gelukkig maar bij uitzondering - op de vlucht voor verontreinigd/zuurstofarm water (uit de Handzamevaart bijvoorbeeld waar bij hevig onweer met wateroverlast de overstorten opengaan), en zwemmen zo ongewild stroomafwaarts. Mogelijks recht het zeegat in...

Een tweede bedenking;
Laten we niet gaan panikeren. In het geval van IJzer 2001 kunnen we mogelijks vrij pessimistisch zijn. Voor de KGO-spiegeltjes is het gewoon nog véél te vroeg om ze af te schrijven. Een periode van tien jaar (zoals we eind 2011 kunnen noteren op de IJzer) lijkt me een minumumperiode om voorzichtjes conclussies te mogen trekken.

Met wat geluk wordt dit de meest leerrijke topic van dit hele forum.

Nog 48 leden te gaan! Cool

Groetjes,
Filip.

Filip Matthys
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op ma jan 31, 2011 8:34 pm

Ik durf mij eigenlijk niet uit te spreken wat er met de rest van de niet gevangen skp's gebeurd is.
Ik ga dan ook niet gissen naar mogelijke oorzaken, maar wel naar zaken dat ik zeker weet!

De vissen kunnen zowel in oost of west vlaanderen zwemmen.
Dat ze natuurlijk voedsel eten is een feit. Maar wisten jullie dat de kweker maïs gebruikt als voedsel.?
Dus dat zootje kennen ze.
En wat ook een oorzaak is, is het feit dat er veel karper aanwezig is en weinig karpervissers.

Ik zou zeker niet panikeren of wanhopen.
Tijd brengt raad! sunny

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Filip Matthys op ma jan 31, 2011 8:46 pm

kenny schreef:Zo heb ik al enkele projectjes kunnen spotten op het stukje tussen het KGO en de damse vaart (het stukje voor Tryo).

Kenny, wat me al een tijdje niet duidelijk is;
kunnen de visjes uit dat korte stukje vrij migreren naar KGO (en omgekeerd) of naar de Damse vaart (en omgekeerd)?
Maw, van welk project zijn deze visjes afkomstig?

(ik zag ze vorige zomer ook al zwemmen, maar het wier weerhield me...)

Benieuwd!

Groetjes,
Filip.

Filip Matthys
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  kenny op ma jan 31, 2011 9:19 pm

Ze kunnen volgens mij niet uit de damse vaart migreren. Daar zitten enkele houten sluisdeuren tussen. Maar ik weet ook niet of ze eens enkele dagen hebben opengestaan.
Ik denk eerder dat ze van het KGO afkomstig zijn Very Happy
Maar ik ga eens proberen om zo'n projectje te vangen, dit zal dan een superbonus zijn in de game van 2011 Smile

kenny

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Miguel op di feb 01, 2011 7:32 am

hmmm mogelijke factoren.
Ik denk zo'n 5 procent dat verdwijnd of overgezet wordt.
Misschiens dat dit procentueel nog verhoogd naargelang de vissen dikker/zwaarder worden.
Ik vrees er soms zo een beetje voor.

30 % zal dan wel al eens gevangen zijn maar wordt niet teruggemeld.

20 % zal wel al eens rond de visstek geaasd hebben maar het waren net die 2 kleine schubben die gehaakt werden Cool

20 % sterft in het jaar dat ze uitgezet werden.

en dan blijft er nog zo'n 25 procent over die leeft op natuurlijk voedsel. albino

Over het stukje aan Trio:
Het zou kunnen dat er vissen van kgo daar zitten want aan die sluis ( aan het bushokje ) zie je soms redelijk veel stroming. gelijk ze water trekken ofzo.

Nu, het zou ook kunnen dat dit nog een orgineel bestand is van vissen die er al jaren opzit.

Miguel

Aantal berichten: 17
Registratiedatum: 19-01-10
Leeftijd: 25

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  bert vrm op di feb 01, 2011 12:03 pm

Thoh, percentages moeten we er ook bij geven.. Beroepsmisvorming Filip? ;-)

Volgens mij zijn de 2 grootste oorzaken (als het dan echt moet: samen ongeveer goed voor 50%, misschien wel 60%) van de 83 spoorloze projectjes enerzijds de vele migratiemogelijkheden naar andere wateren langs de IJzer die dan minder of zelfs helemaal niet bevist (kunnen/mogen) worden, anderzijds het feit dat men dikwijls niet de moeite doet om een gevangen SKP'tje terug te melden of hier helemaal geen oren naar heeft. Ik, en waarschijnlijk de meesten (zo niet iedereen) hier op het forum, voelen zich waarschijnlijk moreel verplicht om elk gevangen projectje terug te melden. De keuze of je het al dan niet online plaatst is uiteraard vrijblijvend.

Een andere reden wellicht is dat er een aantal projectjes één van de voorbije winters niet overleefd zullen hebben. Al zou het me sterk verbazen moesten alle 83 spiegeltjes nu al naar de Eeuwige jachtvelden zijn.

Verder denk ik dat er heel wat spiegeltjes al de hele tijd de dans kunnen ontspringen, tijd en vooral terugmeldingen zullen ons raad brengen.

Misschien enkele vraagjes voor een getallenfreak zoals jij, Filip: Hoeveel van de terugmeldingen dit jaar waren visjes die voor het eerst werden terug gemeld? Ik heb het dan over spiegeltjes die in '01, '03 of '06 werden uitgezet. Misschien kan dit ons wat meer hoop geven wat betreft de overige 83 uit 2001..
Hoeveel 'vaste terugmelders' zijn er van de IJzer? Ik veronderstel dat er heel wat meer gevist wordt op de kleine rivier dan dat!

Oja, de projectjes die in het 'afgesloten' stukje Damse Vaart zwemmen zijn volgens mij afkomstig van de Damse Vaart zelf. Tussen de DV en het afgesloten stukje zit inderdaad een sluis met houten balken. Naar verluidt ontbreekt de bovenste balk(en), waardoor het mogelijk is dat de vissen een 'vrije doorgang' hebben tot het afgesloten stukje.

Grtzz
Bert.

bert vrm

Aantal berichten: 33
Registratiedatum: 19-01-10
Leeftijd: 23

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  kenny op di feb 01, 2011 2:53 pm

@ bert,

1tje van die projectjes vangen en je weet het Smile

kenny

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Filip Matthys op di feb 01, 2011 7:26 pm

U wilt cijfers, Bert? Wink

2001:
11 terugmeldingen in 2010. Geen enkel nieuwtje.

2003:
1 terugmelding in 2010. Gezien dit meteen de allereerste terugmelding ooit van die lichting was; 1 nieuwtje

2006:
33 terugmeldingen. Waarvan 16 nieuwtjes.

Het spreekt voor zich dat hoe recenter een uitzetting is, hoe meer kans er nog op nieuwtjes is. Zoals in mijn vorige posting meegegeven, een periode van tien jaar monitoren lijkt me een minimum om een behoorlijk beeld van de situatie te krijgen.

Wel teruggevangen, maar niet teruggemeld...
Kleine bedenking hierbij.
Gemiddeld gezien werden die 37 unieke teruggevangen 2001-spiegels al 4 à 5 keer gevangen (en gemeld). Stel nu dat visser x zijn vangst niet wil terugmelden (zijn goed recht), dan nog is de kans groot dat die vis ooit eens op de mat van een trouwe terugmelder komt. Na tien jaar lijkt me de factor 'wel gevangen-niet teruggemeld' misschien iets overschat.

Aantal terugmelders.
Door de jaren heen is er een vaste groep vissers die zijn vangsten systematisch doorspeelt. Ieder jaar komen daar nieuwe namen bij, maar vallen er ook trouwe terugmelders af. In 2010 werden die 45 terugmeldingen (IJzer en Ieperlee) gerealiseerd door 16 verschillende mensen. Hou er wel rekening mee dat sommige mensen wel hun vangsten terugmelden, maar nog nooit een projectje konden strikken. Het aantal terugmelders is dus groter dan die 16.

Nog inzichten?
Laat maar komen!

Groetjes,
Filip

Owja,
Misschien moeten we maar eens een extra prijsje voorzien voor het eerste spiegeltje gevangen op dat korte stukje Damse vaart Cool

Filip Matthys
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  kenny op di feb 01, 2011 7:33 pm

Filip,

als je dan naar de druk beviste damse vaart bekijkt zie je veel meer terugmeldingen. En ik heb al vissen op de mat gezien die nog niet terug gemeld zijn.
Dus het percentage ligt nog horen. Dit stukje vaart is maar zo'n 4 à 5 km lang waar geen migratie mogelijkheden zijn ( dat denken we toch). Dus als je dit vergelijkt met de ijzer of het kgo zijn de resultaten een wereld van verschil. Maar je moet alles in perspectief bekijken.

Ik weet niet of dit een idee kan zijn. Maar ik weet dat er op dit moment een doctoraatstudente bezig is met de migratie van de snoek te volgen op de ijzer en andere vlaamse waterlopen. Je kan misschien eens contact op nemen om te zien of er geen interesse is om de migratie van onze vriend de karper te volgen. Dan kunnen bepaalde uitzetjes een chip ingeplant krijgen en is het mogelijk om alles op de voet te volgen.

mvg,

kenny

kenny

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: